Jachttraining 17-09-2014 / Gundog training 2014-09-17   3 comments

Vanwege de warmte zijn we dit keer maar weer begonnen met waterwerk. Konden de 4 hondjes “de borst even nat maken”. En de voorjagers de broekspijpen, haha.

1. We hebben een flink aantal apporten uit water gedaan, zodat alle 4 de heren even lekker konden zwemmen. Diesel genoot. Hij lijkt af en toe wel een Drentse waterhond i.p.v. een Drentsche Patrijshond.
2. Lange sleep met konijn, met aan het eind een zowel echt konijn als een grote konijnendummy. Sommige honden willen nl. geen konijn oppakken. Terwijl de trainster de sleep trok hebben wij een eind verder, uit zicht zelf wat oefeningetjes gedaan met onze honden.

Ik heb met Diesel wat aandachtsoefeningen gedaan, want hij was dermate enthousiast dat er bijna geen rust in te krijgen was. Wij waren vervolgens als eersten aan de beurt voor de sleep. Ik zette hem in en hij ging als een speer. Omdat de trainster en ik een heel eind boven de ruigte stonden hebben wij nog een flink stuk kunnen volgen wat hij deed. Na een haak was hij niet meer te volgen.
Op een gegeven moment vonden we dat hij wel erg lang wegbleef voor zijn doen. Maar we besloten niet te roepen of te fluiten, maar het hem gewoon lekker zelf te laten uitzoeken.
Toen meneer tenslotte weer in zicht kwam werd ons gelijk duidelijk waarom hij zo lang was weggebleven. Hij had eerst het konijn opgepakt en toen de dummy en torstte nu beide, terwijl de lus van het touwtje aan de achterloper van het konijn vast zat tussen de tenen van zijn (Diesel’s) rechter voorpoot, waardoor hij niet snel kon lopen. Wat is het toch een brave hond! De trainster wilde er nog een foto van maken, maar was er helaas te laat mee, anders had ik het jullie kunnen laten zien. Maar ik wilde natuurlijk zo snel mogelijk dat touwtje tussen zijn tenen vandaan halen. En dat viel nog niet mee. Het zat knap vast en hij moet er dus ook wel pijn van gehad hebben. Heb hem uiteraard uitbundig beloond. Heb toen even wat heen en weer gelopen met hem, maar hij gebruikte het pootje gelukkig goed.
3. Terwijl er nog 2 honden om de beurt de sleep liepen hebben wij met Diesel en Floyd nog 2 gehoorzaamheidsoefeningen gedaan. Ik had niet goed gehoord wat de trainster had gezegd, dus hebben wij Floyd eerst laten gaan. Een van die oefeningen ben ik al weer vergeten. Dit was vlgs mij de andere.
Hond los aan de voet. Hond blijft zitten, zelf eind vooruit lopen. Omdraaien, hond voor roepen. Hond aan de voet. (Voor wie dit niet kent: loopt dus halve cirkel om je heen en gaat naast je zitten.) Zelf teruglopen naar begin. Omdraaien. Dummy over hond heen gooien. Hond moet blijven zitten. Dan commando “apport”. Hond haalt dummy en biedt hem zittend aan. De eerste keer was Diesel weer veel te enthousiast en vloog achter de dummy aan zodra ik die over hem heen gegooid had. De tweede keer ging het veel beter.
Toen Floyd aan de beurt was voor de sleep heb ik Diesel nog maar een keer over de kop gestuurd. (Voor uitleg “over de kop sturen” zie een van m’n vorige verslagen.)

Met z’n allen naar het bos gelopen over een smal redelijk diep uitgesleten spoor met aan weerskanten hoge brandnetelbossen. Mijn blote armen vonden dat minder, maar eenmaal weer geconcentreerd aan het werk heb ik er niets meer van vernomen.

4. Nadat zij een konijnendummy had verstopt stelde de trainster zich ergens in het bos verdekt op. Het was de bedoeling dat wij een beetje zouden doen alsof we op een praktijkjacht waren en onze honden zonder geluid los zouden voorjagen. Dus zonder stem of fluit.
Hond moest eerst een stuk volgen. Dan hond aan de voet. Zelf naar een afgesproken plek bij een boom doorlopen. Hond moet blijven zitten. Dan hond aan de voet laten komen. Wachten op een prrt-je van de trainster dat een schot moest voorstellen, omdat wij geen (alarm-)pistool of geweer hadden. Dan hond uitsturen om apport te laten halen. Diesel deed het boven verwachting. De trainster was er erg over te spreken. Zelf ging ik helaas nog in de fout.  Toen ik hem met het apport zag aankomen riep ik in mijn enthousiasme: goed zo, kom maar.  icon_redface

Al met al was het weer een geslaagde training.  En zelf was ik aan het eind ook behoorlijk nat en dat was niet van water.  warmHet was trouwens ook alweer vroeger donker dan vorige week.

Posted 18 september 2014 by Cybermum Netherlands in Diesel, mijn Drent

Tagged with , , , ,

3 responses to “Jachttraining 17-09-2014 / Gundog training 2014-09-17

Subscribe to comments with RSS.

  1. een geslaagde training dus en een ieder tevreden

  2. Het is natuurlijk altijd fijn wanneer het goed gegaan is, een geslaagde dag voor mens en dier toch? Met dit weer, was het vast niet erg om met water bezig te zijn Bea.

  3. Mooi dat het weer zo’n geslaagde dag was Bea en gelukkig dat Diesel geen last heeft gekregen van het touwtje dat vast zat, wat is het toch een brave lieverd!

Geef een reactie

